«
  1. Anasayfa
  2. Haberler
  3. Infleuncer Pazarlama Nedir? Niye Önemlidir? Influencer Pazarlama Nasıl Yapılır?

Infleuncer Pazarlama Nedir? Niye Önemlidir? Influencer Pazarlama Nasıl Yapılır?

Infleuncer Pazarlama Nedir? Niye Önemlidir? Influencer Pazarlama Nasıl Yapılır?

Markaların hedef kitleye erişmesi, hedef kitleyle doğrudan bağ kurması ve hedef kitleyi sadık kullanıcıya dönüştürmesi için birçok yönetsel disiplin bulunur. Sosyal medya pazarlamasının kapsamında yer alan ve Türkçesi “Etkileyici Pazarlama” olan Influencer Marketing bunlardan biridir. Temel dinamikleri arasında ‘sosyal etki’ olan “Influencer Pazarlama Nedir?”, “Influencer Marketing Niye Önemlidir?”, “Influencer Pazarlama Nasıl Yapılır?”

Kurumsal, kamusal ve kişisel işletmelerin markalaşma, kurumsallaşma ve dijitalleşme odağındaki misyonları, “Dijital Markalaşma” çatı kavramı altında yer alan Alt Ana Kavramlar (Dijital Pazarlama & Marka Yönetimi-İletişimi) ve Alt Ara Kavramlar odağında gerçekleştirdikleri stratejik çalışmalarla mümkün olmaktadır.

Bu noktada 100+ kavramın bütünleşik ve eşzamanlı uygulanması önem arz ederken, bazı dönemlerde ise markanın talep ve beklentileri, tutum ve hedefleri baz alınarak stratejinin temeli bir ya da birkaç alt ara kavrama endekslenebilmektedir. Bu durum ürün/hizmet bazında olabileceği gibi zamansal da olabilmekte. Influencer Marketing (Etkileyici Pazarlama) tam da böyle bir amaçla uygulanan bir disiplindir.

Buna göre; markalar, sosyal medya platformlarında geniş veya niş takipçi kitlesine ulaşma hedefiyle ‘Tutundurma’ faaliyeti gerçekleştirmek için sosyal medya pazarlamasının alt dinamiği olan influencer pazarlamaya başvururlar. Peki influencer pazarlama nedir?

Influencer Pazarlama Nedir?

Dijital markalaşma kavramının alt ana kavramlarından biri olan “Dijital Pazarlama”nın kapsamında yer alan ve kavramsal hiyerarşide dijital markalaşmanın alt ara kavramı olarak konumlanan “Influencer Pazarlama”, markaların içerik üreticileri aracılığıyla dijital mecralarda ve/veya sosyal medya platformlarında hem geniş bir kitleye hem de niş bir topluluğa erişmesini ifade eden bir kavramdır.

Kavramsal hiyerarşide sosyal medya pazarlamasının bir alt dinamiği olarak konumlanan ve Türkçesi ‘Etkileyici Pazarlama’ olan influencer pazarlamada amaç sadece ‘reklam yapmak’ değildir. Zaten isminden de anlaşılacağı üzere influencer marketing için temel hedef ‘pazarlama yapmak’tır. Bu da beraberinde zaten bir işletmenin marka vizyonu için sahip olması gereken karakteristik özellikler arasında yer alan güvenilirlik, bilinirlik, otorite, itibar, imaj, tutarlılık, değer önerisi, konumlanma, rekabet avantajı ve sürdürülebilirlik getirmektedir.

Tüm bunlarla birlikte, aktüel kaynaklarda kısaca markaların sosyal medya etkileyicileri ile iş birliği yaparak kurumsal kimliğini, ürünlerini veya hizmetlerini tanıtma süreci şeklinde ifade edilen influencer pazarlama ile ilgili literatürde birçok tanım bulunmaktadır.

Örneğin More ve Lingam (2019) tarafından yapılan tanımda influencer pazarlama;

“Markaların ve işletmelerin seçtikleri influencer’lara yatırımlar yaparak, bu influencer’ların çeşitli sosyal medya platformlarında markalı içerik oluşturup tanıtmalarıdır.” (More ve Lingam (2019) – Journal of Business Research)

şeklinde ifade edilmektedir. Singh, Tiwari & Tiwari (2023) tarafından gerçekleştirilen çalışmada ise kavram;

“Influencer pazarlama, popülerlik, güvenilirlik ve sosyal medya influencerlarının etkisini kullanan güçlü bir yöntemle, markaları, ürünleri veya hizmetleri bağlı kitlelere tanıtmadır.”  (Singh, Tiwari & Tiwari (2023) – EPRA International Journal)

Gartner’de yayınlanan tanımda ise influencer marketing;

“Belirli bir hedef kitle üzerinde etkisi olan bireylerin uzmanlık, güvenilirlik veya popülerlikleri nedeniyle markalar veya ürünlerle ilgili paylaşımlar yapması üzerine kurulu bir sosyal medya pazarlama türüdür.” (Gartner. “Influencer Marketing.” Gartner Marketing Glossary.)

Literatürde konu özelinde birçok tanım, açıklama yapılırken Branding Türkiye, Marketing Haber, Brandig Haber, Hani Kurumsaldık gibi aktüel kaynaklarda da aynı şekilde influencer pazarlama kavramına ilişkin birçok açıklama mevcut. Bu noktada Hani Kurumsaldık’ın 31. Bölümü’nde Influencer Pazarlama Nedir? konusu işlenmiş ve konuya dair merak edilen başlıklara dair yanıtlar verilmiştir.

Influencer Pazarlama Niye Önemlidir?

Günümüzde tüketicilerin satın alma davranışını etkileyen birçok sosyal, ekonomik ve psikolojik faktör bulunmakta. Bu durum klasik reklamcılığın temelini oluşturan stratejileri işlevsizleştirirken markaların yeni pazarlama ve iletişim yöntemlerini deneyimlemesine de yol açmıştır. Bunlardan biri de influencer pazarlamadır.

Sosyal medya pazarlaması ile içerik pazarlaması kümelerinin kesişiminde yer alan influencer pazarlama, markaların hedef kitleyle doğal, samimi, güvenilir ve sürdürülebilir bir bağ kurmasını sağlayan en  etkili yöntemlerden biridir. “Tavsiye Pazarlaması”nın da temelini oluşturan bu kavramın uygulama alanı ise sosyal ağlardır.

Geniş bir takipçi kitlesine ve niş bir topluluğa sahip olan içerik üreticilerinin, takipçileriyle kurdukları kişisel ilişkiden yararlanmayı temel alan bu yöntem, aynı zamanda ağızdan ağza pazarlamanın da modern versiyonu olarak kabul edilmektedir.

Peki otantik ve hikayesi olan içeriklerle ürünü/hizmeti geniş bir kitleye eriştiren ve reklamlardan daha etkili sonuçlar sağlayan inlfuencer pazarlama niye önemlidir? İşte yanıtı!

  • Güven, otorite ve sürdürülebilirlik sağlar.
  • Hedef kitleye doğrudan ulaşmayı sağlar.
  • Yüksek etkileşim ve ROI üretir.
  • Maliyet açısından etkilidir.
  • Sosyal kanıt oluşturur.
  • Marka bilinirliğini artırır.
  • Tüketici psikolojisine etki eder.
  • Sosyal medya stratejilerini güçlendirir.
  • Marka imajına katkı sağlar.
  • Değişen tüketici beklentilerini karşılar.

Influencer Marketing Nasıl Yapılır?

Markanın, doğru kitleye ulaşmak için çok boyutlu analiz, strateji odaklı planlama ve multidisipliner yöntemler  neticesinde gerçekleştirdiği güven odaklı iş birliğini temel alan influencer pazarlama; samimi, ölçülebilir, etkileşimli ve sürdürülebilir bir dijital iletişim kampanyasıdır.

Influencer pazarlama sürecinde kampanyanın başarısı için hem içerik uyumu hem de performans takibi büyük bir öneme sahiptir.

Peki influencer pazarlama nasıl uygulanır? İşte detaylar!

  • Hedef Belirleme
  • Bütçe Planlama
  • Hedef Kitle Analizi
  • Doğru Influencer Seçimi
  • İletişim ve Anlaşma
  • İçerik Stratejisi
  • Şeffaflık ve Yasal Uyum
  • Yayın ve Dağıtım
  • Performans Ölçümü
  • Değerlendirme ve İyileştirme

Bu bağlamda öncelikle kampanyadan beklenen amaç(lar) netleştirilir. Akabinde influencer iş birliği için uygun bütçe ve kaynaklar planlanır. Sonrasında hedef kitle detaylı şekilde analiz edilerek demografik veriler, ilgi alanları ve davranışsal ölçütler değerlendirilir. Bu analiz doğrultusunda marka değerlerine ve hedef kitleye en uygun influencer seçilir.

Seçim sürecinden sonra influencer ile iletişime geçilerek iş birliği koşulları, içerik formatı ve süresi konusunda anlaşmaya varılır. Ardından doğal, samimi ve markayla uyumlu içerikler üretmek için ortak bir içerik stratejisi kurgulanır. Bu arada hazırlanan ve yayınlanan içeriklerin şeffaflık ilkesi doğrultusunda, sponsorlu olduğunun açıkça belirtilmesi önemlidir.

Planlanan içerikler doğru zamanlama ve uygun platformlarda yayınlanarak hedef kitleye ulaştırılır. Yayın sonrası performans ölçümleri yapılması ise sürecin verimliliğini ölçmek için önemlidir. Bu kapsamda etkileşim, erişim, görüntülenme, tıklanma ve dönüşüm gibi metrikler takip edilir. Son olarak elde edilen sonuçlara göre kampanya değerlendirilir. Güçlü ve zayıf yönler belirlenerek sonraki iş birlikleri için iyileştirmeler yapılır.

Influencer Pazarlama Hizmeti

Influencer Pazarlama Hizmeti; işletmelerin ürün veya hizmetlerini sosyal medya platformlarında doğru hedef kitleyle buluşturmak için içerik üreticileriyle iş birliği yaparak etkili, sürdürülebilir, dönüşüm odaklı kampanyalar gerçekleştirmesi için influencer seçimi, kampanya tasarımı, performans analizi ve içerik stratejisi ile ilgili yönetim süreçlerini kapsar.

Dijital Markalaşma Ajansı Branding Line, uzman kadrosu ve deneyimli mentorleri ile markanızın influencer pazarlama yönetimini gerçekleştiren bir ajanstan öte, işletmenizin marka ofisi olarak konumlanan kurumsal yol arkadaşı!

Konuyla ilgili detaylı bilgi almak ve markanızın influencer pazarlama yönetimine dair neler yapabileceğinizi konuşmak için www.brandingline.co adresini ziyaret edebilirsiniz.

Kaynak: Startup Gazetesi köşe yazarı Mürsel Ferhat Sağlam

Bir Cevap Yaz

Haber Oku Hakkında

avatar

Haber Oku

HaberOku.net.tr, gündemdeki önemli gelişmeleri okuyucularına hızlı, tarafsız ve doğru şekilde ulaştırmayı amaçlayan bir haber sitesidir. Güncel olayları sade ve anlaşılır bir dille sunarak bilgiye erişimi kolaylaştırır.

Bir Cevap Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlendi *